Przedszkole nr 54

04-044 Warszawa

Bracławska 8A

Tel: (22) 810-27-40

 

p54@eduwarszawa.pl

Baśń jest dobra na wszystko

BAŚŃ JEST DOBRA NA WSZYSTKO

 

Baśnie od dawien dawna towarzyszyły ludziom w poszukiwaniu sensu życia, rozumieniu różnych zachowań ludzkich i reguł rządzących światem. Opowieści przekazywane z pokolenia na pokolenie dotyczą uniwersalnych problemów człowieka, zwłaszcza tych, które zajmują umysł dziecka, przemawiają do jego pączkującego ego i pobudzają jego rozwój łagodząc zarazem podświadome i nieświadome napięcia. Uwzględniają one rzeczywisty stan, pod względem psychicznym i emocjonalnym w jakim znajduje się dziecko w wieku przedszkolnym. Wychodzą naprzeciw sposobowi myślenia i doświadczania świata przez dziecko, bowiem poznawanie i próba rozumienia rzeczywistości w tej fazie rozwoju odbywa się z znacznej mierze dzięki fantazji aniżeli racjonalnej analizie faktów.

Baśnie mówią o wewnętrznych problemach istoty ludzkiej i sposobach radzenia sobie z różnymi przeciwnościami losu. Ogromnym walorem baśni jest ich wpływ na rozwój moralny dziecka. Mówią o walce dobra ze złem, o tym, że zło, okrucieństwo, niesprawiedliwość .w efekcie pokonywane są przez dobro, mądrość i uczciwość. Uczą, że wysiłek włożony w zwalczanie tego, co złe jest opłacalny.

Ukazywanie w baśniach świata fantastycznego, nie całkowicie realistycznego, pobudza wyobraźnię dziecka i działa na jego nieświadomość, a w efekcie na jego zachowanie. Identyfikacja bohaterem w łagodny i subtelny sposób pozwala zrozumieć wewnętrzne i zewnętrze jego zmagania a przez to pozwala jednocześnie zrozumieć samego siebie. Poza tym daje dziecku nadzieję, ze jego sytuacja też może się zmienić.

Dzieci borykają się z różnymi problemami. Przeżywają konflikty wewnętrzne związane ze swoim miejscem w rodzinie, w grupie rówieśniczej, z koniecznością sprostania wymaganiom otoczenia. Doświadczają sprzeczności uczuć wobec najbliższych, uczuć rywalizacji i zazdrości w rodzeństwie, poczucia bycia gorszym, nieakceptowanym, niezrozumianym, innym, doświadczają też lęku przed śmiercią. Takie ukryte treści zawierają m. in. baśnie: Królewna Śnieżka, Kopciuszek, Brzydkie kaczątko, Dziewczynka z zapałkami. Słuchając baśni dziecko wraz z bohaterem rozwiązuje swój problem. Odbywa się to w atmosferze bezpieczeństwa, bowiem nikt mu nic nie nakazuje, niczego nie wymaga.

Baśnie są dla dorosłych źródłem wsparcia w wychowaniu dzieci. Rodzice często o tym zapominają. Czasami bardzo zajęci, włączają bajkę w telewizji. Jednak żaden obraz telewizyjny nie zastąpi dziecku wersji czytanej. Przekaz wizualny zubaża odbiór o pewne doświadczenia percepcyjne. Słuchając baśni dziecko musi skupić się na słowie mówionym i jednocześnie wyobrazić sobie treść bajki. Najlepiej więc czytać lub opowiadać baśnie ludowe w oryginalnej wersji, w atmosferze ciszy i spokoju. Warto również zadbać o sprzyjający klimat, np. przyciemnione światło, zachowanie z dzieckiem kontaktu wzrokowego , stosowne modelowanie głosem itd. Dziecko wówczas rozumie, że dorosły akceptuje treść baśni i pozwala mu z niej czerpać.

Zdarza się, że niektórzy rodzice unikają opowiadania baśni uważając, że ukazują one ciemne strony życia lub też pozwalają na nadmierne fantazjowanie. Zapominają, że jest ono właśnie bardzo bliskie dziecku i pomaga mu poradzić sobie z ciemnymi stronami życia.

Opowiadajmy więc baśnie, bo pobudzają one wyobraźnię, intelekt, zdolność logicznego myślenia, analizowania i syntezowania faktów w związki przyczynowo-skutkowe Poza tym uwrażliwiają na krzywdę, piękno, wzbogacają odczucia estetyczne, rozwijają mowę, kształtują emocje i osobowość dziecka.

Baśnie są „mądrością” narodów, ich wartość jest nieoceniona a dla dziecka są czymś szczególnie ważnym.


mgr Bożenka Cieślak

 

NA GÓRĘ