Przedszkole nr 54

04-044 Warszawa

Bracławska 8A

Tel: (22) 810-27-40

 

p54@eduwarszawa.pl
Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. Logopeda

Logopeda

      Logopeda

mgr Emilia K. 

ŚRODA 7:30 - 15:30

CZWARTEK 7:30- 15:30 (dyżur telefoniczny dla rodziców 10:00 - 11:00)

PIĄTEK 7:30 - 14:00

TELEFON 22 810-27-40- wew. 29

 

 

PROPOZYCJA ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH, KTÓRE MOŻNA PRZEPROWADZIĆ Z DZIECKIEM W DOMU

 

 

1.Gimnastyka buzi i języka:

 

a)      bajeczka logopedyczna

Dorosły czyta opowiadanie i razem z dzieckiem (najlepiej przed lusterkiem wykonuje ćwiczenia).

 

„ Języczek wędrowniczek”

Języczek wybrał się na spacer po buzi, by sprawdzić co się w niej znajduje. Najpierw oblizuje górne, i dolne ząbki po wewnętrznej stronie. Potem dotyka każdego ząbka, jakby chciał je policzyć. Następnie unosi się do góry i przesuwa po podniebieniu od górnych zębów aż do gardła (sprawdza czy jest zdrowe). Na koniec wędrówki „maluje kropeczki w różnych miejscach w buzi.  

 

„Gimnastyka buzi na wesoło” Iwona Rutkowska – Błachowiak

 

Modyfikacja mgr Emilia Kauchczew

 

b) zabawa w lustro

Dorosły demonstruje podstawowe ćwiczenia aparatu mowy (wewnątrz jamy ustnej) np. jw. Dziecko udaje jego lustrzane odbicie, Stara się wykonać wszystkie ruchy tak samo (dla ułatwienia zadania siadamy z dzieckiem przed lustrem).

 2.     Zabawa oddechowa:

Wzmacnianie aparatu oddechowego, artykulacyjnego. Rozwijanie motoryki małej i koordynacji wzrokowo – ruchowej.

a. zabawa ze słomką

Dorosły rysuje z dzieckiem chmurkę i wycina z papieru małe kropelki deszczu. Zadaniem dziecka jest za pomocą słomki do picia umieścić i przykleić na chmurce skrawki papieru. 

 

b. zabawa z piórkami

Dorosły razem z dzieckiem wykonuje wdech nosem i wydech ustami zdmuchując piórko z dłoni.  Zwraca wielokrotnie uwagę na prawidłowy tor oddechowy.

Do powyższego ćwiczenia można użyć innych rekwizytów takich jak np. wata, skrawki papieru itd.

 

3.    Zabawa fonacyjna:

Wierszyki fonacyjne. Dorosły czyta wiersz. Dziecko naśladuje odgłosy zwierząt.

 

,,Co mówią zwierzaki?”

Co mówi bocian, gdy żabę zjeść chce? Kle kle kle

Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum kum kum

Co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła? Kwa kwa kwa

Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau miau miau

 Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko ko ko

Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku? Ku ku kukuryku

Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Mee mee mee

Co mówi krowa, gdy brakuje jej tchu? Mu mu mu

 Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia? Kra kra kra

Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał?

Hau hau hau Co mówi baran, gdy jeść mu się chce?

 Bee bee bee

Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce? Nic! Przecież ryby nie maja głosu.

 

4.Zabawa słuchowa – Co to za dźwięk?

Dorosły pokazuje dziecku i nazywa wybrane  instrumenty np. bębenek, cymbałki, dzwoneczki lub inne przedmioty takie jak np. plastikowa butelka, gazeta, woreczek foliowy.  Następnie  prezentuje dźwięki, jakie wydają te przedmioty np. odgłos zgniatania gazety/ butelki itp.

Zadaniem dziecka w kolejnym etapie jest już przy zamkniętych oczach odgadnąć dźwięki, które podaje dorosły. 

 

Urozmaiceniem zabawy będzie zamiana ról.

 

 5. Rozwijanie budowania zdań i związków myślowych

Dorosły razem z dzieckiem układa w odpowiedniej kolejności zestaw obrazków. Następnie zachęca dziecko do tego by opowiedziało najładniej jak potrafi co wydarzyło się w prezentowanej historii.

Uwaga dostosowujemy ilość obrazków do wieku i możliwości dziecka.

Autor: Agnieszka Fabisiak-Majcher, Marta Korendo, Elżbieta Ławczys „3 –ELEMENTOWE HISTORYJKI OBRAZKOWE ”

 

Literatura

Zachęcam do zapoznania się literaturą, która uzupełnienia przedstawione  powyżej ćwiczenia, a także dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu rozwoju psychofizycznego dziecka (w tym mowy).

 

Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym Danuta Emiluta – Rozya

Wczesna interwencja terapeutyczna Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo

 

NA GÓRĘ