Logopeda
Logopeda
mgr Emilia K.
ŚRODA 7:30 - 15:30
CZWARTEK 7:30- 15:30 (dyżur telefoniczny dla rodziców 10:00 - 11:00)
PIĄTEK 7:30 - 14:00
TELEFON 22 810-27-40- wew. 29
PROPOZYCJA ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH, KTÓRE MOŻNA PRZEPROWADZIĆ Z DZIECKIEM W DOMU
1.Gimnastyka buzi i języka:
a) bajeczka logopedyczna
Dorosły czyta opowiadanie i razem z dzieckiem (najlepiej przed lusterkiem wykonuje ćwiczenia).
„ Języczek wędrowniczek”
Języczek wybrał się na spacer po buzi, by sprawdzić co się w niej znajduje. Najpierw oblizuje górne, i dolne ząbki po wewnętrznej stronie. Potem dotyka każdego ząbka, jakby chciał je policzyć. Następnie unosi się do góry i przesuwa po podniebieniu od górnych zębów aż do gardła (sprawdza czy jest zdrowe). Na koniec wędrówki „maluje kropeczki w różnych miejscach w buzi.
„Gimnastyka buzi na wesoło” Iwona Rutkowska – Błachowiak
Modyfikacja mgr Emilia Kauchczew
b) zabawa w lustro
Dorosły demonstruje podstawowe ćwiczenia aparatu mowy (wewnątrz jamy ustnej) np. jw. Dziecko udaje jego lustrzane odbicie, Stara się wykonać wszystkie ruchy tak samo (dla ułatwienia zadania siadamy z dzieckiem przed lustrem).
2. Zabawa oddechowa:
Wzmacnianie aparatu oddechowego, artykulacyjnego. Rozwijanie motoryki małej i koordynacji wzrokowo – ruchowej.
a. zabawa ze słomką
Dorosły rysuje z dzieckiem chmurkę i wycina z papieru małe kropelki deszczu. Zadaniem dziecka jest za pomocą słomki do picia umieścić i przykleić na chmurce skrawki papieru.
b. zabawa z piórkami
Dorosły razem z dzieckiem wykonuje wdech nosem i wydech ustami zdmuchując piórko z dłoni. Zwraca wielokrotnie uwagę na prawidłowy tor oddechowy.
Do powyższego ćwiczenia można użyć innych rekwizytów takich jak np. wata, skrawki papieru itd.
3. Zabawa fonacyjna:
Wierszyki fonacyjne. Dorosły czyta wiersz. Dziecko naśladuje odgłosy zwierząt.
,,Co mówią zwierzaki?”
Co mówi bocian, gdy żabę zjeść chce? Kle kle kle
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum kum kum
Co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła? Kwa kwa kwa
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau miau miau
Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko ko ko
Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku? Ku ku kukuryku
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Mee mee mee
Co mówi krowa, gdy brakuje jej tchu? Mu mu mu
Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia? Kra kra kra
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał?
Hau hau hau Co mówi baran, gdy jeść mu się chce?
Bee bee bee
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce? Nic! Przecież ryby nie maja głosu.
4.Zabawa słuchowa – Co to za dźwięk?
Dorosły pokazuje dziecku i nazywa wybrane instrumenty np. bębenek, cymbałki, dzwoneczki lub inne przedmioty takie jak np. plastikowa butelka, gazeta, woreczek foliowy. Następnie prezentuje dźwięki, jakie wydają te przedmioty np. odgłos zgniatania gazety/ butelki itp.
Zadaniem dziecka w kolejnym etapie jest już przy zamkniętych oczach odgadnąć dźwięki, które podaje dorosły.
Urozmaiceniem zabawy będzie zamiana ról.
5. Rozwijanie budowania zdań i związków myślowych
Dorosły razem z dzieckiem układa w odpowiedniej kolejności zestaw obrazków. Następnie zachęca dziecko do tego by opowiedziało najładniej jak potrafi co wydarzyło się w prezentowanej historii.
Uwaga dostosowujemy ilość obrazków do wieku i możliwości dziecka.
Autor: Agnieszka Fabisiak-Majcher, Marta Korendo, Elżbieta Ławczys „3 –ELEMENTOWE HISTORYJKI OBRAZKOWE ”
Literatura
Zachęcam do zapoznania się literaturą, która uzupełnienia przedstawione powyżej ćwiczenia, a także dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu rozwoju psychofizycznego dziecka (w tym mowy).
Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym Danuta Emiluta – Rozya
Wczesna interwencja terapeutyczna Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo